Ak si zriadite nabíjačku vo vlastnej garáži
Záujem o elektromobily rastie. Vyberáme si z väčšieho množstva, majú vyššie kapacity batérií, nižšie ceny, podporujú rýchlonabíjanie a nabíjacia infraštruktúra sa rozvíja raketovým tempom. Nabitie elektromobilu však stále vychádza lacnejšie cez domovú alebo firemnú nabíjačku. A kto má doma alebo v práci elektrickú zásuvku, načiahne sa pri kúpe po čistom elektromobile s lepším dojazdom a nižšími servisnými nákladmi.
Pri nabíjaní z vlastných zásuviek a nabíjačiek vychádza cena elektriny približne na 150 eur za megawatthodinu. Nabitie elektromobilu Nissan Leaf, ktorí je vraj najžiadanejším elektrickým vozidlom na Slovensku, tak stojí približne 6 eur. Verejné nabíjačky pri cestách majú vyššiu cenu. Tá sa môže vyšplhať až na 450 eur/MWh. Nabitie toho istého vozidla by teda stálo okolo 18 eur.
VÝHODY A NEVÝHODY domáceho nabíjania
V prípade, že sa rozhodnete elektromobil nabíjať zo štandardnej 220 V zásuvky, musíte sa pripraviť na podstatne dlhšiu dobu nabíjania. Aj keď je fajn, že nabíjanie auta vôbec utiahne bežná domáca elektroinštalácia, toto riešenie je skôr núdzové a aj takéto nabíjacie miesto by malo byť osadené aspoň kvalitnou priemyselnou zásuvkou s výkonom cca 6 – 6,5 kW. Tá znesie na rozdiel od bežne používaných domácich zásuviek trvalé zaťaženie prúdom 10 a viac ampérov a je mechanicky odolnejšia. Nevýhodou domáceho nabíjania prostredníctvom nabíjačky je, že sa nedá vyhnúť vstupnej investícií.
Ak používate elektromobil dennodenne a potrebujete ho nabíjať pravidelne, určite zvážte osadenie nabíjacej stanice, takzvaného wallboxu. Hlavná prednosť nabíjania pomocou stanice je bezpečnosť pre používateľov, pre elektromobil a aj pre vnútornú infraštruktúru, ktorá je zaistená vďaka komunikácii stanice a elektromobilu. Jej inštalácia sa dá riešiť jednoducho do prístrešku alebo garáže pre vaše vozidlo.
Pri inštalácii nabíjačky v domácich podmienkach treba uvažovať aj o technickom zariadení domu (bazén, tepelné čerpadlo …), ale aj o veku domu a vyhotovení elektroinštalácie. Majitelia domov niekedy bývajú prekvapení, že po inštalácii nabíjacej stanice na 11 kW nie sú schopní v dome zapnúť sušičku, práčku alebo len varnú kanvicu. Tiež väčšina bytových domov, hotelov či komerčných budov má problém nainštalovať nabíjaciu stanicu s výkonom 22 kW pre malý dostupný výkon odberného miesta.
Vedeli ste, že?
Batérie elektromobilov sa dajú využiť aj ako zdroj elektrickej energie pre napájanie domácnosti. V prípade výpadku prúdu, môže teda elektromobil poslúžiť ako záložný zdroj. Takto si môžete elektromobilom „doviesť“ elektrinu priamo na chalupu či chatu.
Ďalšou výhodou nabíjania doma je, že sa nemusíme ponáhľať a autá nie sú v prevádzke. Je nám jedno, ako dlho sa nabíjajú, a tak to nepociťujeme ako zdržiavanie.
Princíp nabíjania elektromobilu
Nie je náročný. V prípade, že nabíjate elektromobil doma a nemáte wall box, jednú časť nabíjacieho kábla zastrčíte do elektromobilu a druhú do zásuvky. V prípade, že máte doma v garáži nainštalovanú nástennú „nabíjačku“ napojenú na sieť, stačí jeho kábel zasunúť do nabíjacieho portu elektromobilu. Jednoduché a praktické. Čo poviete? Viac informácií získate TU
Typy portov pre elektromobily
-
Type 2
Hovorovo sa nazýva aj Mennekes. Od roku 2013 je Type 2 európskym nabíjacím štandardom. Podporujú ho napríklad elektromobily značky Tesla.
-
CCS (Combo Charging System)
Ide o kombinovaný systém nabíjania, ktorý podporuje nabíjanie jednosmerným aj striedavým prúdom. Tento štandard podporujú automobilky Volkswagen, BMW, Hyundai, Ford, Daimler (Mercedes-Benz) a General Motors.
-
CHAdeMO
Tento štandard podporujú japonské automobilky Nissan, Mitsubishi, Subaru a Toyota.
Ak plánujete cestu na dlhšiu vzdialenosť a chcete sa zdržať nabíjaním čo najkratší čas, odporúčame vám trasu si dôkladne naplánovať. Snažte sa mať po ceste k dispozícii kompatibilné rýchlonabíjačky. Rýchlosť nabíjania totiž záleží od mnohých faktorov – od výkonu nabíjacieho zdroja (nabíjacia stanica, wallbox, domáca zásuvka), výkonu palubnej nabíjačky, typu prúdu (jednosmerný, striedavý), nabíjacích schopností batérie a samozrejme od jej kapacity.
Nabíjanie na nabíjacích staniciach
Tu je podstatný výkon stanice a schopnosti batérie elektromobilu prijímať tento výkon. Nabíjacie stanice môžu nabíjať jednosmerným (DC) alebo striedavým prúdom (AC).
Nabíjacie stanice s nabíjaním jednosmerným prúdom
Jednosmerným prúdom sa batéria elektromobilu nabíja priamo. Výkon takýchto nabíjačiek sa pohybuje od 44 kW vyššie. Vtedy hovoríme o rýchlonabíjaní. Rýchlonabíjačky dokážu nabíjať rýchlosťou od 100 do 540 km/h (Tesla Supercharger). Tieto hodnoty vyjadrujú, aký dojazd v km získame za hodinu nabíjania. Pri nabíjaní na súčasných rýchlonabíjačkách vieme nabiť batériu na 80 % už za 20 minút. 30 minútovým nabíjaním je možné získať pre elektromobily BMW i3, Nissan Leaf, VW e-Golf či KIA Soul EV dojazd 120 až 160 km. Tesle vystačí pol hodina nabíjania na Superchargery na zisk 270 km dojazdu.
Nabíjacie stanice s nabíjaním striedavým prúdom
Striedavým prúdom sa batéria nabíja cez palubnú nabíjačku elektromobilu, ktorá je nainštalovaná priamo vo vozidle. V takomto prípade je nabíjacia stanica iba praktickejšou domácou garážovou zásuvkou, resp. „wall boxom“. Striedavý prúd z nabíjacej stanice prechádza palubnou nabíjačkou elektromobilu, ktorá ho mení na jednosmerný prúd.
Takéto nabíjačky disponujú bežne výkonom 11 a 22 kW. Na využitie plného nabíjacieho výkonu stanice musí mať palubná nabíjačka elektromobilu minimálne taký výkon, ako nabíjacia stanica. Rýchlosť nabíjania je v takomto prípade približne 50 (11 kW) až 100 km/h (22 kW).
Pri nabíjaní cez štandardnú 1-fázovú domácu zásuvku nabíjame výkonom 3 až 3,7 kW. Takéto nabíjanie je však veľmi pomalé, cca 14 km/h. To znamená, že za 10 hodín nabíjania získame dojazd len okolo 140 km. Preto je vhodné si zriadiť v garáži alebo prístrešku pred domom 3-fázovú 16A 400V zásuvku, čo nie vo väčšine štandardných domov nijaký problém.
Ultravýkonné nabíjacie stanice
Na ceste sú nové, ďaleko výkonnejšie nabíjacie stanice, ktoré ponúknu výkon od 350 kW vyššie. ChargePoint Express Plus dokáže nabíjať rýchlosťou 11 km za minútu. Špekuluje sa, že táto nabíjačka by mohla byť schopná nabiť veľké batérie elektromobilov za 5 až 10 minút.