Premýšľate o novej montovanej garáži a neviete, ako pod ňu pripravíte vhodný podklad? Inšpirujte sa realizáciou betónového základu, ktorý bude zároveň slúžiť ako finálna podlaha v dvojgaráži pri rodinnom dome.
Ako pripraviť podklad pod garáž
V garáži pre dve osobné autá chcela mať rodina aj dostatok odkladacieho priestoru, preto si vybrali väčšiu montovanú dvojgaráž s rozmermi 7000 x 6860 mm.
Prvým krokom pri stavbe garáže bol výber vhodného miesta a jeho príprava. Keďže si majitelia zvolili umiestnenie garáže na hranici pozemku, skôr, než sa začalo s úpravou terénu, bolo potrebné odstrániť pôvodný plot.
Nasledovalo vytýčenie stavby a vykopanie základov. Spôsob založenia – základové pásy s betónovou doskou –, a rozmery základov určil projektant z Gardeonu.
O výkop sa potom postaral malý bager. Vrchnú vrstvu ornice si majitelia odložili na ďalšie úpravy na pozemku, ostatnú hlinu zo základov vyviezli na skládku.
Do výkopu pre základové pásy umiestnili oceľovú výstuž a na hranici pozemku aj drevené debnenie.
O dva dni neskôr priviezol domiešavač betón, ktorým sa základové pásy vyliali.
Na okraji základov zaliali do betónu aj plastovú rúrku – chráničku, ktorou sa neskôr privedie elektrický kábel na osvetlenie a pohon garážovej brány.
Pôvodný plán – dokončiť základy pred zimou, prekazili mrazy, ktoré prišli na sever Slovenska skôr, než majitelia predpokladali. Práce preto museli prerušiť. Na ochranu pred prvými rannými mrazmi zakryli čerstvý betón na niekoľko dní plachtou.
Zimnú prestávku využili na vypílenie lipy, ktorá rástla v mieste budúceho vjazdu do garáže. Na to bolo potrebné najskôr vybaviť príslušné povolenie, a tiež splniť podmienky, ktoré určil odbor životného prostredia na mestskom úrade.
Po zimnej prestávke pokračovali práce úpravou nerovností pod základovou doskou. Tak, aby mala celá výsledná plocha potrebnú hĺbku.
Na vybetónované pásy nadviazali betónovými debniacimi tvárnicami. Pod budúcu dosku uložili drvinu zo stavebného odpadu.
Tvarovky vyplnili betónom a nechali niekoľko dní zatvrdnúť.
Následne nasypali do priestoru medzi základovými pásmi kamenivo, ktoré vytvorilo tzv. štrkový podsyp pod betónovú dosku.
Vrstvu štrku vyrovnali a zhutnili vibračnou nohou, tzv. žabou.
Na vodorovnú hydroizoláciu zo stavebnej PVC fólie uložili oceľovú výstuž dosky (kari sieť)…
…a po celom obvode základov pripravili debnenie. Do tohto štádia realizovali majitelia základy svojpomocne.
Opäť nasledovala prestávka kvôli počasiu – tentoraz bol dôvodom dážď. Majitelia si totiž vybrali do garáže priemyselnú betónovú podlahu, pri realizácii ktorej je nutné dodržať určený technologický postup. A keďže jednou z podmienok bolo suché počasie, čakalo sa na priaznivú predpoveď.
Keď nastali priaznivé stabilné podmienky, nastúpila stavebná firma, ktorá vyliala na celú plochu vrstvu špeciálneho betónu a rozprestrela ju v hrúbke približne 15 cm.
Vyhladenú a zavädnutú, no ešte mäkkú betónovú plochu pracovníci prebrúsili špeciálnymi kotúčmi. Do vrchnej vrstvy betónu zároveň zapracovali suchý materiál, čím vznikla tzv. pancierová betónová podlaha, aká sa používa aj vo výrobných halách.
Po niekoľkých fázach brúsenia betón ešte nalakovali špeciálnym lakom.
Výsledkom je finálna podlaha, ktorá odoláva mechanickému namáhaniu, vode aj chemikáliám a nepotrebuje žiadnu ďalšiu povrchovú úpravu.
Po vyzretí betónu a dosiahnutí dostatočnej tvrdosti, čo trvá približne 14 dní, sa môže začať s montážou novej garáže.