Batéria je základná vec, ktorá nás má zaujímať pri kúpe elektrobicykla. Na čo by sme sa mali pýtať? Na to, o aký typ batérie ide, akú má kapacitu, aký dojazd má vďaka nej elektrobicykel a tiež, koľko ponúka dobíjacích cyklov a akú má celkovú životnosť.
Dojazd a kapacita
Dojazd je jeden z naj parametrov. Zároveň však veľmi rôzny. Hlavným dôvodom je kapacita batérie, od ktorej sa dojazd odvíja, ale tiež záleží na tom, ako jazdíte, aký máte jazdný štýl, v akom teréne jazdíte, aká je vaša hmotnosť a aký stupeň dopomoci šliapania ste si nastavili. Preto nemusí byť uvedený dojazd vždy rovnaký, ale sa môže mierne odchyľovať od skutočnosti.
Orientačne môžeme dojazdy rozdeliť podľa kapacity batérie nasledovne:
- dojazd 60-80 km – kapacita batérie 9-10Ah
- dojazd 80-100 km – kapacita batérie 11-12Ah
- dojazd 100-120 km – kapacita batérie 13-14Ah
- dojazd 120 a viac km – kapacita batérie 15Ah a viac
(Vyššia kapacita batérií sa sériovo momentálne príliš nevyrába.)
Životnosť
Elektrobicykle v súčasnosti využívajú najmä moderný typ lítiových batérií, tzv. Li-Pol, Phylion alebo Li-lon. To sú komerčne najpoužívanejšie typy batérií. Majú dobrý pomer medzi hmotnosťou a kapacitou, životnosťou a cenou. Štandardné napájanie týchto akumulátorov je 36V. Ideálne nabíjanie je v montovanej garáži, alebo pod prístreškom pre autá. Ak ste háklivejšie povahy na údržbu svojich miláčikov, oceníte ich najmä v prípade zmeny počasia počas nabíjania. Reálna životnosť batérie sa potom odvíja ešte od toho, akým spôsobom ju používame a tiež ako o ňu staráme. Určite ale platí, že sa životnosť batérie pohybuje niekde okolo 20 000 – 30 000 najazdenými kilometrami, dobou používania 4 – 8 rokov alebo 800 – 1000 dobíjacích cyklov.
- nabitie batérie na 50% kapacity trvá približne 1 – 1,5 hodiny
- nabitie batérie na 100% kapacity trvá približne 3 – 4 hodiny
- aj pri nevyužívaní sa batéria vybíja
Ako dosiahnuť čo najdlhšiu životnosť
Lítiové batérie je treba dobíjať pravidelne na maximálnu kapacitu, ideálne vždy po každej jazde. Preto je fajn, ak ho môžete nabíjať hneď v blízkosti vjazdu do garáže, ale tak, aby počas procesu nezavadzal. Pre tieto baterky totiž nie je vhodné prerušované nabíjanie a tiež vám neodporúčame vybíjať ich do úplne nulovej kapacity. Týmto batériám neprospievajú ani príliš vysoké teploty nad 35 °C a teploty pod nulou. Do Thajska ani Álp zo Slovenska teda radšej nechoďte. Životnosť batérie ovplyvňuje aj intenzita používania. Preto sa mnoho majiteľov elektrobicyklov čuduje, prečo je životnosť ich batérie kratšia, ako pri im bolo povedané pri kúpe.
Umiestnenie batérie
Umiestnenie batérie čiastočne ovplyvňuje správanie a ovládanie bicykla. Nejde o nič zásadne dôležité, len aby ste vedeli, prečo ich dávajú na dané miesta…
Nosičová batéria
Táto batéria sa používa na mestských či trekingových elektrobicykloch, kde sa očakáva, že majiteľ bicykla použije nosič. Nosič je dvojposchodový, a tak môžete štandardne na hornú stranu umiestniť košík alebo tašku. Zároveň je s batériou jednoduchá manipulácia, čo oceníte predovšetkým pri nabíjaní.
Rámová batéria
Táto batéria je umiestnená na ráme bicykla namiesto fľaše. Z pohľadu vyváženia ide o najoptimálnejšie miesto, preto sa najčastejšie tento typ batérie montuje na horské elektrobicykle.
Batéria za sedlovou tyčou
Z pohľadu vyváženia je toto miesto fajn, ale na úkor predĺženia rámu. Vďaka tomu dôjde aj k predĺženiu reťaze / šliapacej zostavy a tak je mnohokrát u elektrobicyklov iba jeden prevodník. Preto sa tento typ najčastejšie umiestňuje na skladacie elektrobicykle.