Je vôbec vhodné v garáži kúriť? A ak áno, tak čím a na akú teplotu? Tentoraz vám pomôžeme nájsť odpovede na otázky súvisiace s vykurovaním či temperovaním garáže.
Je vôbec vhodné v garáži kúriť? A ak áno, tak čím a na akú teplotu? Tentoraz vám pomôžeme nájsť odpovede na otázky súvisiace s vykurovaním či temperovaním garáže.
Táto otázka vŕta v hlave nejednému majiteľovi garáže. A nie bezdôvodne. Odpoveď je totiž dôležitá nielen pre komfort užívateľa, ale aj pre životnosť auta, a vôbec nie je jednoduchá. Záleží napríklad na tom, či je garáž súčasťou domu alebo stojí samostatne, ako často s autom jazdíte, ale aj na tom, ako chcete garáž využívať.
Všeobecne však možno povedať, že autu viac škodí vlhkosť v garáži než chlad, preto je v prvom rade dôležité, aby bola garáž suchá a dobre vetraná – aby sa do nej vlhkosť nedostávala zo zrážok ani z podložia, a tá, ktorá sa dnu dostane spolu s autom, by sa mala rýchlo odvetrať. Pri stavbe garáže preto netreba zabúdať na hydroizoláciu podlahy ani na vetranie. To možno zabezpečiť napríklad pomocou vetracích otvorov, ventilátorov či vzduchotechniky (ak je garáž súčasťou rodinného domu). Samozrejme, treba dbať aj na to, aby ste spolu s autom nepriviezli dnu zbytočné nánosy snehu a čľapkanice z ciest. Výsledkom by totiž bola nielen vlhká podlaha v garáži, ale aj zvýšená vzdušná vlhkosť a s tým spojené vyššie riziko jej kondenzácie. Skôr, než vojdete do garáže, mali by ste preto auto aspoň čiastočne očistiť, aby na zem nestieklo priveľa vody. Riešením môže byť aj odtokový žľab, ktorý odvedie vodu von z garáže.
Z pohľadu vlhkosti sú však nebezpečné aj veľké rozdiely teplôt – keď napríklad vyjdete autom z premrznutej garáže do teplého jarného dňa, alebo naopak, vojdete z mrazu do vyhriatej garáže, na studených kovových povrchoch skondenzuje vzdušná vlhkosť, ktorá je dobre známou príčinou korózie. Preto je lepšie garáž nevykurovať, ale len temperovať tak, aby rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou nebol príliš veľký a aby o niečo vyššia teplota v garáži pomáhala vysúšaniu prípadnej vlhkosti. Celkom iná situácia však nastáva, ak chcete garáž používať aj ako dielňu. Nedá sa predsa pracovať tam, kde vám mrznú prsty.
Ako to už býva, možností je niekoľko, pričom každá má svoje prednosti aj limity. Prípadné vykurovanie garáže, ktorá je súčasťou rodinného domu, je najvhodnejšie vyriešiť v súvislosti s kúrením v dome. Logickou požiadavkou na zdroj tepla v samostatne stojacej garáži je najmä konštrukčná jednoduchosť, preto sa obvykle využíva niektorý z typov elektrického vykurovania. Na temperovanie garáže môžete použiť napríklad podlahové vykurovanie.
Elektrické odporové vodiče alebo rohože zabudované vo vrchnej vrstve podlahy (napr. v betónovom potere) ju zohrejú a tým aj vysušia, od podlahy sa mierne ohreje aj celý priestor garáže. Aby ste však nevykurovali aj zem pod garážou, podklad je potrebné tepelne zaizolovať. Ideálne je preto počítať s týmto systémom už pri stavbe garáže. Podobnú službu vám môže urobiť aj elektrický radiátor, dôležité je však vybrať si taký, na ktorom sa dá nastaviť vykurovanie na dostatočne nízku teplotu. Samozrejme, elektrická energia nie je lacný zdroj tepla a elektrický radiátor ani podlahové vykurovanie nemajú garáž vykúriť, ale teplotu v nej len mierne zvýšiť.
Ak potrebujete garáž príležitostne vykúriť tak, aby ste v nej mohli aj pracovať, komfortným riešením môže byť elektrický ohrievač (infražiarič), konvektor alebo teplovzdušný ventilátor. Ekonomickejšiu prevádzku majú plynové ohrievače určené do interiéru, v ktorých sa ako palivo využívajú propán-butánové fľaše. Tieto zariadenia však nie sú určené na dlhodobé vykurovanie. Ďalšou možnosťou sú kachle na drevo. Výhodou je nízka cena paliva, nutnou podmienkou je však komín, ktorý je potrebné vyviesť cez stenu alebo strechu garáže do dostatočnej výšky. Veľmi dôležité je tiež dodržať bezpečnostné pravidlá – nehorľavé materiály v okolí kachlí a bezpečnú vzdialenosť od stien aj predmetov. Kachle teda nie sú riešením do bežnej garáže, hodia sa skôr do väčšieho priestoru, ktorý sa častejšie využíva ako dielňa.
Ak plánujete garáž temperovať, alebo v nej dokonca príležitostne kúriť, mala by byť určite zaizolovaná. Inak vás bude jej vykurovanie stáť zbytočne veľa peňazí. Garáž pritom treba zatepliť komplexne. Nestačí izolácia stien, dôležité je aj zateplenie podlahy a strechy garáže, pretože práve strecha môže výrazne ovplyvniť vnútornú teplotu. Výhodné riešenie v tomto smere ponúkajú kompletne zateplené plechové garáže s vonkajšou omietkou. Izolované montované garáže Gardeon majú sendvičové steny s vnútorným tepelnoizolačným jadrom – ich súčasťou je veľmi účinná izolácia z PUR peny, ktorá má pri hrúbke 50 mm tepelnoizolačné vlastnosti porovnateľné napríklad so stenou z pórobetónových tvárnic s hrúbkou až 200 mm. Tepelne izolované steny garáže je optimálne doplniť aj podobne zateplenou strechou.
Na temperovanie či vykúrenie zateplenej plechovej garáže postačí menej energie, no takáto konštrukcia má aj ďalšie výhody. Vďaka tepelnej izolácii sa aj bez vykurovania zníži riziko kondenzácie vlhkosti na vnútorných povrchoch, nebudú vás teda trápiť vlhké steny v garáži, ani vlhké plechy na aute. Navyše sa takáto garáž v lete podstatne menej prehrieva.